הוראה מתקנת

האם הילד שלי לומד כמו שצריך?

החל מגיל גן חובה ולאורך כל שנות הלימודים בבית הספר ילדינו נחשפים בהדרגה לעולם של לימודים דידקטיים ורוכשים, כל אחד בקצב שלו, כישורי שפה וקריאה, טכניקות למידה, אסטרטגיות של זיכרון, התארגנות, והשלמת משימות, כמו גם כישורי הבעה בכתב ובע"פ.

 

רכישת שפה וקריאה, הבנת הנקרא וחשבון בשילוב עם שגרת בית הספר ושיעורי הבית מציבים בפני ילדכם עולם חדש של אתגרים. במערכת החינוך ילדכם נבחן ונמדד יחסית לחבריו בני גילו ויחסית לסטטיסטיקה שמאפיינת את השלב בו הוא נמצא.

לעיתים קרובות אנו שומעים מהורים שהם היו רוצים לדעת האם ילדיהם לומדים כמו שצריך ובאיזו רמה הם נמצאים. במקביל, אנו פוגשים במרכז בר הורים שהבחינו בכך שילדם לא נמצא באותה רמה כמו חבריו לכיתה, או כמו אחיו ואחיותיו כשהיו בגילו, שיש להם תחושה שהוא פתח איזה פער, או נשאר קצת מאחור.

במקרים רבים פונים אלינו הורים שהפער והקושי כבר אותרו ודווחו ע"י המורה ומערכת החינוך, או שילדם אובחן כבעל לקות למידה במסגרת אבחון דידקטי או פסיכו-דידקטי.

כך או כך, במקרים בהם ילדכם חווה קושי או פער, עולה הצורך לתת לו תמיכה וחיזוק.

הוראה מתקנת בהחלט יכולה לסייע לכם ולו.

האם ילדי זקוק להוראה מתקנת?

הוראה מתקנת מאפשרת לילדכם להתמודד עם פער וקושי בלמידה, להקנות לו כלים ואסטרטגיה לזיכרון, רכישת שפה, הבנת הנקרא ואסטרטגית למידה, וכן לחזק  ולהעצים אותו רגשית, לימודית וחברתית.

אם ילדכם עבר אבחון דידקטי או פסיכו-דידקטי ואובחן כבעל לקות למידה או אם הומלץ לכם להביא אותו לשיעורי הוראה מתקנת, הגעתם למקום הנכון.

אם יש לכם חשש לגבי איכות או קצב הלמידה של ילדכם או ספק לגבי אופן תפקודו במערכת החינוך, תוכלו להתייעץ איתנו ונבדוק ביחד איך אפשר לחזק ולתמוך בו.

כישורי הלמידה ורמת ההבנה, הלמידה והתפקוד של ילדכם נמדדים ובאים לידי ביטוי באופנים שונים בבית ובמערכת החינוך (בגן או בכיתה) כך שאפשר לאבחן צורך בחיזוק גם על ידי תחושת בטן וגם על ידי שאלות פשוטות:

רכישת שפה וכישורי קריאה 

  • האם ילדכם קורא ברמה התואמת את בני גילו?
  • האם ילדכם נמנע מקריאה או מתנגד לה?
  • האם ילדכם מתקשה ברכישת שפה וכישורי קריאה לעומת אח או אחות כשהיו בגילו?
  • האם ילדכם נמצא בסיכון לקושי ברכישת שפה וקריאה עקב עיכוב שפתי או התפתחותי?

התנהלות הילד בכיתה וביצועיו בשיעורים 

  • האם ילדכם משתתף בשיעור או מתנתק וחולם?
  • האם ילדכם סובל מהפרעות קשב וריכוז?
  • האם הוא מקבל סמכות או נוטה להפריע למורה או לחבריו?
  • האם הוא עוקב אחר השיעור והמורה ומבין את הנאמר?

התארגנות בבית ובכיתה 

  • האם ילדכם מתקשה להתארגן בעצמו ליציאה מהבית?
  • האם ילדכם זוכר את המטלות שלו?
  • האם הוא מסדר מערכת ומחברות וזוכר להביא מה שצריך?
  • האם ילדכם נוטה לשכוח ציוד או לאבד ציוד וחפצים אישיים?

התמודדות עם שיעורי בית ומבחנים 

  • האם ילדכם זוכר ומוכן להכין שיעורי בית?
  • האם הכנת שיעורי הבית לוקחת הרבה זמן ומלווה בקשיים ומתח בבית?
  • האם ילדכם מצליח להבין את שיעורי הבית ולמלא אחר משימות?
  • האם הוא מצליח להתמודד עם מבחנים? האם הוא חרד ממבחנים או נלחץ?
  • האם נדמה לכם שהוא יודע היטב את החומר אך הידע לא מתבטא במבחן ובציונים?
  • האם ילדכם נוטה לא להשיב על כל השאלות במבחנים?

הוראה מתקנת מתייחסת  ומטפלת בנושאים אלו בדיוק.

אם הבחנתם בפער או קושי בבית ובבית הספר בנושאים שהוזכרו לעיל או בתחומים נוספים, אנו מבטיחים לכם מניסיוננו שהוראה מתקנת תסייע משמעותית לילדכם בתחום הלימודי, ותחזק ותעצים אותו גם במישור החברתי והרגשי.

אנו מזמינים אתכם לפנות אלינו ולהתנסות בהוראה מתקנת באופן פרטני או בקבוצה אינטימית.

מהי הוראה מתקנת?

הוראה מתקנת היא גישה ושיטה אשר מביאה/מאפשרת הוראה מסוג שונה מההוראה הקלאסית המוכרת לנו מהכיתה. הוראה מתקנת שמה דגש על החוזקות והיכולות של הילד כמנוף להצלחה ולהתגברות על קשיים ומשלבת בעבודה עם הילד עזרים ואביזרים שמסייעים לנו להתאים את ההוראה לילד באופן מדויק יותר.

הוראה מתקנת תסייע לילדכם:

  • להתמודד עם פער וקושי בכישורי שפה ורכישת קריאה.
  • להתמודד עם קושי בהבנת הנקרא.
  • להתמודד עם קושי בביצוע מטלות והשלמת שיעורי בית.
  • להתמודד עם קושי וחרדה במבחנים.
  • להשתפר בכישורי התארגנות בכיתה ובבית.
  • להשתפר בכישורי למידה והתמודדות עם מטלות ומשימות בכוחות עצמו.
  • לקבל כלים ואסטרטגיות להמשך למידה בכל כיתה ובכל תחום.
  • לקבל תחושת מסוגלות ולחוות הצלחה בתחומים בהם הוא חלש יותר.
  • להשתפר באמצעות חוויה של למידה מהנה שמותאמת לצרכיו.
  • להתחזק רגשית וחברתית דרך שיפור וחיזוק בתחום הלימודי.

לתת לילדיכם את החיזוק והתמיכה שלא היו לכם

כאשר ילדינו נכנסים למערכת החינוך ועולים לכיתה א' אנו חווים את הכל איתם ונזכרים איך היינו אנחנו בכיתה א', בבית הספר.

עבור רובנו נכון יהיה לומר שכשאנחנו גדלנו לא היתה הוראה מתקנת.

ילדים רבים (אולי אפילו אתם) נותרו מאחור ללא תמיכה וכלים, חלקם אובחנו בזמן וחלקם לא אובחנו בכלל. כילדים התמודדנו עם קשיי המערכת והצורך להתאים את עצמנו אליה בכל מחיר. כעת, כשהפכנו להורים בעצמנו ניתנת לנו האפשרות לתת לילדינו מה שלא היה לנו – תמיכה, חיזוק, העצמה.

בשנים האחרונות ישנה מודעות גוברת להוראה מתקנת ותועלותיה ואנו רואים מגמה מבורכת של התעניינות רבה בתחום זה בקרב הורים. הורים רבים שמגיעים להוראה מתקנת במרכז בר מעידים על הצורך שלהם לחזק את הילד ולקדם אותו, כדי שיסגור את הפער ושלא ישאר מאחור.

הורים רבים חווים קושי ומתח בניסיונות ללמד את הילד לבד או לעבוד איתו על שיעורי בית ומבחנים. מריבות וקשיים סביב לימודים, שיעורי בית ומבחנים מייצרים מתח בבית שמשפיע על כל הדינמיקה המשפחתית, ולכן טבעי מאוד שתרצו גם אתם שמישהו שהוכשר לכך ידאג לילדכם וילמד אותו כדי שתוכלו להתפנות ולא להרגיש כמו "שוטרים" או "מורים" של ילדכם.

הורים רבים פונים אלינו גם ללא קושי מובחן או מוגדר, פשוט כדי להיות עם יד על הדופק, לתת לילדם כלים ולהקנות לו הרגלי למידה טובים שיועילו לו בכל שלב, בכל תחום ובכל מקצוע לימודי למשך השנים הבאות.

אנו מזמינים גם אתכם לפנות אלינו מאותן סיבות.

מהוראה מתקנת להוראה מותאמת

בשנים האחרונות גוברת המודעות לחשיבותה וליתרונותיה הרבים של ההוראה המתקנת בחיזוק ילדכם והעצמת יכולותיו הלימודיות. לצד זאת, מתרחשת גם התפתחות חשובה בהגדרת תחום עיסוק זה ובמרכז בר אנו תומכים במעבר המבורך מ-"הוראה מתקנת" ל-"הוראה מותאמת".

הורים ומורים רבים עדיין משתמשים בשם "הוראה מתקנת" וגם אנחנו, אך חשוב לנו לציין שבעצם אנו עוסקים בהוראה מותאמת. זה עשוי גם להסביר לכם באופן מדויק יותר מה קורה בתהליך של הוראה מתקנת.

מדוע הוראה מותאמת?

 הסיבה העיקרית והחשובה ביותר לקרוא לתהליך הזה "הוראה מותאמת" היא שאין לנו כל כוונה או צורך "לתקן" את ילדכם.

בלי לפגוש את ילדכם או ילדתכם אנחנו מבטיחים לכם שילדכם ייחודי ונפלא כמו שהוא, ואנו מאמינים שיש לו מסוגלות ויכולת להתמודד עם אתגר וקושי בחייו ולסגור כל פער עם התמיכה הנכונה ובעזרת כלים שמותאמים לצרכיו ולמבנה אישיותו.

במקום "לתקן" את הילד ואת דרכיו, או להתאים אותו למערכת, אנו למעשה מתאימים את הלמידה לילדכם- לחוזקות, לחולשות, למבנה האישיות, לאיכויות ולצרכים שלו.

כל ילד מצטיין בתחומים מסוימים וחלש יותר באחרים, לכל ילד כישורים וכשרונות משלו. כל ילד הוא עולם ומלואו. עם השנים ברור לנו כמטפלים וכמורים מנוסים שכל ילד זקוק לחווית למידה מותאמת אליו.

זה לא תמיד מתאפשר במערכת החינוך, ובאופן טבעי עולים קשיים, אך בתהליכי הוראה מותאמת במרכז בר זו מהות החזון שלנו – להתאים את הלמידה לילד שלכם, לאפשר לו חווית למידה מהנה ומעצימה ולתת לו כלים ותחושת מסוגלות להמשיך הלאה בעצמו.

הוראה מתקנת (מותאמת) במרכז בר

במרכז בר תוכלו לפגוש מורות מוסמכות להוראה מתקנת, אשר סיימו תואר שני באבחון ולקויות למידה והן בעלות ניסיון בעבודה עם ילדים מגיל גן חובה עד כיתה ט', בעלי תעודת הוראה לחינוך מיוחד. אמנם אנו לא אובייקטיבים, אבל חשוב לנו לספר שהמורות להוראה מתקנת במרכז בר מקסימות במיוחד ומאפשרות לילדים חווית למידה מלאת חיבור, העצמה והנאה.

אם אתם מרגישים שילדכם זקוק להוראה מתקנת, אם קיבלתם המלצה לאחר אבחון או אם הייתם רוצים פשוט לבדוק איך ילדכם מתקדם ולחזק אותו – אנו מזמינים אתכם לפנות אלינו לשיחת התייעצות והתאמה, בה נבדוק מה שלומו של ילדכם, מה קורה בבית ובכיתה, למה הוא זקוק ואיך נוכל לסייע לו ולחזק אותו.

לאחר שיחת התאמה והתייעצות נמליץ לכם על המסגרת שהכי מתאימה לו ותיטיב עימו – במסגרת פרטנית או בקבוצה.

הוראה מתקנת אישית

הוראה מתקנת במסגרת פרטנית, כלומר, אחד על אחד, מאפשרת לילדכם לחוות ולהשתתף בתהליך למידה תומך ומחזק שממוקד רק בו ומותאם אישית לצרכיו, לקשייו, לכישוריו ולמבנה אישיותו.

מניסיוננו, ברור לנו מראש שילדכם מתקשה אולי בתחומים מסוימים אך מצטיין ובעל יכולות טובות בתחומים אחרים. לפיכך, במסגרת תהליך פרטני של הוראה מתקנת נעבוד איתו ביחד כדי להעצים אותו באמצעות התחומים בהם הוא מסוגל וחזק ובמקביל נחזק אותו ונתמוך בו להשתפר ולסגור את הפער בתחומים בהם הוא מתקשה או חלש יותר.

בתחילתו של תהליך פרטני בהוראה מתקנת נבצע הערכה ראשונית של החוזקות, החולשות הפערים וגורמי הקושי על מנת לגבש תכנית עבודה מדויקת ומותאמת שתקבע על מה נעבוד.

מה קורה במפגשים?

במסגרת התהליך, יפגוש ילדכם מורה מוסמכת להוראה מתקנת שהותאמה לו במפגשים שבועיים שמשלבים משחק, למידה ומשימות על השטיח, על הלוח ועל שולחן.

על מנת לאפשר לילדכם תנועה, הנאה ולמידה מגוונת אנו מחלקים כל מפגש למספר חלקים בני 10-15 דקות וכן משלבים בלמידה תחומים ונושאים שהוא מתקשה בהם לצד תחומים שהוא חזק בהם כדי לאפשר לו לעבוד על קושי ופער מתוך תחושת חוזק, מסוגלות ועוצמה.

מניסיוננו, ילדים מאוד אוהבים את מפגשי ההוראה המתקנת, כך שהם מחכים לבוא בכל שבוע וחווים במפגש הנאה, גיוון ולימוד מתוך תחושת מסוגלות.

משך התהליך ודיוק תכנית העבודה

במסגרת תכנית העבודה וההערכה הראשונית ניתן לכם הערכה לגבי מספר המפגשים ואורך התהליך, אך מניסיוננו, הערכה זו נתונה לשינויים ומשך התהליך תלוי לרוב בהתקדמות הילד, בקשיים שעולים בתהליך, בהישגים והצלחות מרגשות ובאופן התקדמותו האישי של ילדכם בקצב הדרוש לו.

במהלך התהליך אנו שומרים על קשר אתכם, ובמקרה הצורך גם עם המורה ומערכת החינוך, על מנת לשמוע ולהשמיע פידבקים, כדי שנוכל להמשיך לדייק את תכנית העבודה לצרכי ילדכם, ולהתאים אותה בכל שלב לצרכיו.

 

הוראה מתקנת בקבוצה

במרכז בר אנו פותחים אחת לכמה חודשים קבוצות קטנות להוראה מתקנת. בקבוצות בנות 3-5 ילדים באותה שכבת גיל, ישתתף ילדכם בתהליך קבוצתי ובו משימות, משחקים ולמידה משותפת אשר מחזקת כל ילד בקבוצה בדיוק בתחום הדרוש לו.

הוראה מתקנת במסגרת קבוצתית מאפשרת לילדכם תהליך למידה מלא גיוון, תנועה וכיף, שמקנה לו גם חוויה חברתית מעצימה ומאפשר לו להתגבר על קושי ופער הן בזכותו ובזכות המורה והן בעזרת חבריו לקבוצה.

אחוות עמיתים בהוראה מתקנת בקבוצה

כאשר ילדכם עובד בקבוצה, אנו מתאימים את העבודה והמשימות לצרכיו ולצרכי חבריו וכך הוא חש מסוגל ומועצם מול חבריו לקבוצה ומסייע להם בתחומים בהם הוא חזק והם מסייעים לו והוא לומד מהם בתחומים בהם הוא מתקשה יותר.

החוויה היא חוויה הדדית, משותפת, שמאפשרת לילד ליצור קשר עם עוד ילדים אשר מתמודדים עם קושי, ובכך להרגיש ולדעת שהוא לא לבד.

הוראה מתקנת במסגרת קבוצתית מתאימה במיוחד לילדים בעלי קושי מסוים מול סמכות. מניסיוננו, ילדים אלו יתקשו או יראו התקדמות איטית יותר במסגרת אישית כאשר הפוקוס הוא רק עליהם, ויגיבו טוב יותר כשהם בקבוצה ויכולים להראות את כישוריהם בפני בני גילם וללמוד מהם.

מיומנות חברתית בהוראה מתקנת קבוצתית

העבודה בקבוצה מאפשרת לילדכם להתחזק הן מבחינה לימודית והן מבחינה חברתית. בהרבה מובנים הקבוצה היא קבוצה שמתפקדת הן כקבוצה ללמידה מתקנת והן כקבוצת מיומנות חברתית וזהו יתרון נהדר למי שהמסגרת הקבוצתית מתאימה לו.

למי מתאימה הוראה מתקנת בקבוצה?

בשיחה הראשונית נבדוק ביחד מה הקושי והפער שילדכם חווה, מהם תחומי החוזק שלו ומה מבנה האופי שלו וצרכיו הן מבחינה לימודית והן מבחינה רגשית וחברתית. בהתאם לכך נתאים לילדכם את המסגרת תועיל לו יותר ונמליץ על מסגרת קבוצתית או אישית, בהתאם לצורך ולכל ילד.

ראייה מערכתית - לראות את הילד במלואו

במרכז בר אנו מאמינים בגישה מערכתית ומיישמים אותה בכל תחום ושירות. המשמעות היא שכאשר ילדכם מגיע להוראה מתקנת, המורות שלנו מסוגלות ומוכשרות להעצים אותו גם חברתית ורגשית, ואנו בוחנים את כל תחומי החיים של ילדכם – רגשית, חברתית ולימודית, כך שאם עולה הצורך לעבור ממסגרת פרטנית לקבוצתית כדי לחזק אותו, או עם עולה צורך בטיפול רגשי עקב קושי חברתי ונפשי – נהיה עם היד על הדופק ונמליץ לכם בהתאם.

קבוצות הכנה לכיתה א'

המעבר לכיתה א' - המעבר החשוב הראשון בחיי ילדכם

 המעבר מגן חובה לכיתה א' הוא מעבר משמעותי ולא פשוט – רגשית, חברתית ולימודית.

אתם בוודאי זוכרים זאת גם מילדותכם – ההתרגשות גדולה, הסביבה משתנה, פתאום יש משימות ואחריות חדשה: לשיעורי בית, למחברות, לסדר וארגון, להשלמת מטלות. פתאום אני נמדד ונבחן ולא רק משחק.

גם מבחינה חברתית זהו מעבר משמעותי- לא כל חברי יעלו איתי, יש ילדים חדשים, דינמיקות ויחסי כח, מורה חדשה והרבה ילדים גדולים סביבי במסדרונות.

עוצמת השינוי עשויה להיות מציפה עבור ילדים מסוימים. באופן טבעי, דפוסי ההתנהגות של ילדכם, כישוריו ואופן התנהלותו בחברה עומדים בפני מעבר ומבחן משמעותי במעבר לכיתה א'. עבור כל ילד זהו מעבר משמעותי שמתבטא רגשית וחברתית. באופן טבעי, יש ילדים שיצלחו את המעבר ללא כל קושי או אתגר, אבל רוב הילדים יחוו, גם אם לא בהכרח יבטאו, את המעבר הזה כעומס רגשי ואתגר חברתי.

להכין את ילדכם למעבר - רגשית, חברתית ולימודית

המעבר לכיתה א' הוא נקודת ציון חשובה בחיי ילדכם. מניסיוננו ישנם ילדים שזקוקים באופן מובהק יותר להכנה לכיתה א' ולחיזוק לקראת המעבר, כמו למשל ילדים עם נטייה להפרעת קשב וריכוז, ילדים עם קושי רגשי, ילדים ביישנים או חרדים וילדים שהראו קושי ראשוני בלימוד בגן חובה.

עם זאת, אנו רואים מניסיון שההכנה לכיתה א' מחזקת ומועילה לכל ילד, גם אם אין קושי לימודי, חברתי או רגשי שנראה לעין.

לכן, אנו ממליצים לכל הורה להכין את ילדו למעבר זה ולחזק אותו לקראת המעבר, חיזוק שיסייע לו בהמשך בבית הספר הן במובן הלימודי והן במובן הרגשי-חברתי.

קבוצות ההכנה לכיתה א' במרכז בר

קבוצות ההכנה לכיתה א' במרכז בר מאפשרות לילדיכם לטעום לראשונה, עוד לפני בית הספר, לימוד בישיבה, השלמת משימות, עבודה עם מורה ומפגש עם חברים חדשים.

בקבוצת ההכנה לכיתה א' יוכל ילדכם לרכוש הרגלי למידה ראשוניים במסגרת אינטימית ומהנה, כך שבזמן אמת, בתחילת כיתה א', המעבר יהיה קצת יותר קל וכל החדש הזה יהיה לא לגמרי חדש ואפילו קצת מוכר.

בקבוצות ההכנה לכיתה א' יפגוש ילדכם מורה להוראה מתקנת ועוד כ-2-4 ילדים ממש כמוהו.

בסדרה של מפגשים שבועיים מהנים ומלאי חוויה, יטעם ילדכם לראשונה עולם חדש של לימוד ויקבל כלים ראשוניים להתארגנות ולמידה בבית הספר.

במפגשים אנו משלבים משחקים ומשימות בפרקי זמן קצרים שמאפשרים לכל ילד גיוון והנאה.

על מה נעבוד במפגשים

  • החזקה נכונה של עיפרון, גזירה במספריים
  • עבודה בקבוצה בשיתוף פעולה
  • הכנת משחקים לימודיים יחד
  • הבנת הוראות ומשימות ברמות קושי שונות
  • איך להצליח ללמוד במסגרת של 45 דקות (כמו שיעור בכיתה)
  • לימוד מספרים ואותיות צליל פותח וצליל סוגר
  • מודעות פונולוגית – המודעות לצלילים היא הבסיס העיקרי המאפשר לנו לרכוש שפה חדשה ומאפשרת לנו ללמוד לקרא ולכתוב
  • סדר, ארגון והתארגנות – הבאת ציוד והתארגנות במהלך המפגש
  • בסיס מתמטי

חשוב לנו לספר, שמאחר שבמרכז בר אנו מאמינים ומיישמים גישה מערכתית, הקבוצה נועדה להכין ולחזק את ילדכם לא רק מהבחינה הלימודית, אלא גם רגשית וחברתית, כך שאם נראה במהלך המפגשים שלילדכם יש קושי חברתי או רגשי, נוכל לאתר את הקושי עוד לפני כיתה א', לדבר איתכם ולסייע לכם גם בתחומים אלו.

תמיכה, חיזוק והכנה מהנה - לילדכם וגם לכם

ההכנה לכיתה א' במרכז בר תסייע לילדכם:

  • לחוות מפגש ראשוני נעים ואינטימי עם מורה
  • לתרגל לראשונה בסביבה תומכת השלמת משימות
  • לחוות לראשונה בדרך מהנה עבודה מסביב לשולחן ומול לוח
  • לפגוש עוד ילדים שעולים לכיתה א' ומתרגשים ממש כמוהו
  • לקבל חיזוק והעצמה רגשית, חברתית ולימודית לקראת המעבר לבית הספר
  • לחוות כניסה רכה יותר למערכת החינוך

ההכנה לכיתה א' במרכז בר תסייע לכם:

  • להרגיש רגועים יותר לקראת המעבר לכיתה א'
  • לדעת "איפה הילד נמצא" ביחס למעבר: רגשית, חברתית ולימודית
  • לקבל חוות דעת מקצועית מאיתנו האם דרוש לילד חיזוק פרטני נוסף או חיזוק רגשי
  • לאתר, לחזק ולתמוך בילדכם עוד לפני המעבר ועוד לפני שיש קושי

בשורה התחתונה, החזון שלנו הוא לתמוך בכם כיחידה משפחתית ולהכין את ילדכם: רגשית, חברתית ולימודית כדי שהמעבר לכיתה א' יהיה פשוט ונעים יותר לו וגם לכם.

אנו מזמינים אתכם לפנות אלינו עוד היום למידע על מועדי פתיחת הקבוצות הקרובות, ולהתייעצות בכל שאלה.

ומאחלים לכם מעבר קל ונעים.