טיפול קבוצתי – האם זה מתאים לכל אחד?

9 קבוצות ילדים פועלות כיום במרכז בר

“אם הילד שלי לא רוצה ללכת לחוגים, וגם לא נפגש עם חברים אחר הצהריים, וגם בבית הספר/בגן הוא לא כל כך משחק עם חברים… האם אתה חושב שטיפול קבוצתי יוכל לעזור לו?”

שאלה כזו אני שומע בערך 3 פעמים ביום- והתשובה שלי- כן, בטח.

למה? כי בתוך קבוצה טיפולית קטנה ואינטימית, ילדים יכולים להתאמן ולתרגל את היכולות והכישורים החברתיים שלהם. ניתן לחזק אותם, והם מפתחים אמון וביטחון בעצמם, ואז הדברים משתנים.

אחד המרכיבים המשמעותיים בטיפול קבוצתי הוא בדיקה/הבנה/היכרות של אופן ההשתייכות שלנו לקבוצה, והתפקידים שאנחנו בוחרים/לוקחים/מקבלים על עצמנו.

בחיים קודמים, אלה שהיו לי לפני שהתחלתי ללמוד טיפול, לקחתי תפקידים אחרים ממה שיש לי היום. לדוגמא, פעם הייתי הרבה בתפקיד “השובב”, “המצחיק”, “הלא מחוייב”.

לקחתי את התפקיד אז בשמחה, ברצון, נהניתי להיות בתפקיד.

מאז שאני עוסק בטיפול, התפקיד הזה כל כך השתנה. עכשיו רוב הזמן אני בתפקידים שונים לגמרי. לדוגמא- “המכיל”, “אוזן קשבת”, “מספר 2”, “המפרש”, “העוזר”.

בעבודה אלו תפקידים חשובים מאוד, והיכולת למלא אותם, היא אחת המשימות המרכזיות בטיפול.

בטיפול הקבוצתי, כל אחד מחברי הקבוצה הוא כמו “מטפל” עבור שאר חברי הקבוצה.

ע”י מילוי תפקידים שונים- במודע או שלא במודע, באופן גלוי או סמוי, בכוונה או במקרה, כל חברי הקבוצה משמשים “היכל מראות” אחד לשני, והתהליכים פשוט מואצים במהירות רבה מאד.

לכן, אני מאמין שעבודה קבוצתית פעמים רבות מקדמת את התהליך בצורה אפקטיבית יותר מאשר טיפול פרטני, שלעתים לוקח זמן רב, עד שמתחיל להיווצר שינוי עמוק.

אז היום פועלות במרכז 9 קבוצות ילדים, כן, 9!

הקטנים ביותר בגן חובה, הגדולים ביותר, בכיתה ז’.

ובקרוב נפתחות קבוצות נוספות.

בתגובה הראשונה אצרף לינק לפוסט מפורט יותר שמסביר קצת על העבודה שלנו בקבוצות.

מוזמנים להגיב, לשתף, ולהעביר למי שנראה לכם שיוכל להיתרם.

שבת שלום,

אורי.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin